Hoe Compagnon het HR-vak al 25 jaar vooruithelpt
- esther3580
- 9 apr
- 3 minuten om te lezen
Bijgewerkt op: 4 dagen geleden

Een kwart eeuw lang is Compagnon dé partner voor HR-professionals en recruiters. Met initiatieven zoals HRMorgen en Recruiters United helpt Compagnon de HR-wereld te innoveren en te professionaliseren. Door kennis te delen, risico’s weg te nemen en toegevoegde waarde te bieden, blijft het bedrijf vooruitlopen in een steeds veranderende markt.
Een groot dorp, of – zo je wil – een kleine stad. Zo beschouwt Frank Roders, CEO van Compagnon, de HR-wereld. ‘Vertrouwen komt er te voet en gaat er te paard’, zegt hij. Anders gezegd, vertrouwen opbouwen onder HR-klanten en -kandidaten is voor hem een groot goed. De hele visie van Compagnon is daar dan ook van doortrokken. ‘We willen zeker niet alleen maar halen in de HR-markt, maar ook brengen, ook geven, ook waarde toevoegen.’
Recruiters United
Hoe Compagnon dat precies doet, dat waarde toevoegen? Heb je even? Ze hebben tal van initiatieven ontwikkeld om de HR-wereld te bedienen. Zoals de vakorganisatie Recruiters United, waarvan Frank aan de wieg heeft gestaan. ‘Ik heb Recruiters United opgericht om het vakgebied verder te professionaliseren. Om te laten zien dat recruitment echt een vak is.’ Ander voorbeeld van zo’n initiatief voor de markt: de vele relevante whitepapers. ‘Zoals onlangs die over de zzp-regelgeving. We hebben een mooie whitepaper geschreven voor werkgevers, om te laten zien hoe ze toch zzp’ers kunnen inhuren. En een voor zzp’ers zelf, om uit te leggen hoe ze in deze markt toch aan opdrachten kunnen komen.’
Betrouwbare thought leaders
Laatste voorbeeld dan: de uiterst relevante nieuwsbrief HRMorgen. Nu is Frank niet zo van het op de borst kloppen over eigen prestaties. Daarom laten we Caroline Pols, oprichter van UP, maar zeggen waar het op staat: ‘Compagnon bestaat 25 jaar, dat is een prachtige mijlpaal. In al die jaren zijn ze dankzij Frank en Hetty en hun team uitgegroeid tot betrouwbare thought leaders. Bijvoorbeeld met HRMorgen brengt Compagnon zeer consistent relevante informatie op het juiste moment naar de markt. Zo was Compagnon een van de eerste organisaties die alles over de Wet DBA met de markt deelden. Dat inspelen op actualiteiten doen momenteel meer organisaties. Maar Compagnon blinkt daarin al langdurig uit.’
HR is cruciaal voor het succes van een organisatie
Uiteraard kan Frank wel veel meer vertellen over de achtergrond van HRMorgen. ‘De titel zegt het al, we willen dat HR niet alleen bezig is met vandaag, maar ook met de toekomst. We geloven dat HR cruciaal is voor het succes van een organisatie, maar dan moet HR wel aan het roer komen. De nieuwsbrief richt zich op hoe HR ook morgen toegevoegde waarde kan bieden. Denk bijvoorbeeld aan de rol van AI. En hoe je als organisatie daarop kunt anticiperen. De nieuwsbrief moet HR-professionals, HR-afdelingen en hele organisaties uiteindelijk verder brengen.’
'Zo helpt RMA in de distributie van al onze content naar klanten en kandidaten om daarmee een betrouwbare en consistente thought leader te zijn.'
RMA voor klanten én kandidaten
De nieuwsbrief verschijnt wekelijks. Maar liefst 30.000 HR-professionals ontvangen hem. ‘Het hele “HR-dorp” heeft 100.000 inwoners. Die 30.000 vormen dus een relevant deel ervan, zij kennen ons en wij kennen hen. Natuurlijk willen we ook die overige 70.000 aan ons netwerk toevoegen.’ Essentieel daarbij is de rol van Recruitment Marketing Automation (RMA). ‘RMA helpt ons aan de kant van klanten én aan die van kandidaten’, zegt Frank. ‘Zo helpt RMA in de distributie van al onze content naar klanten en kandidaten om daarmee een betrouwbare en consistente thought leader te zijn. En aan het geleidelijk verhogen van het aantal lezers. Aan de andere kant helpt RMA bijvoorbeeld bij het vullen van onze talentpools met kandidaten, zoals recruiters of employability professionals.’
Door ook te brengen naar de markt, door er steeds weer te zijn voor klant én kandidaat toont het bedrijf van Frank zich een echte compagnon. ‘We hebben altijd gezegd dat we een compagnon willen zijn vóór de HR-persoon en vóór de HR-organisatie. Daar hebben we onlangs iets aan toegevoegd. We zijn ook ergens tégen: tegen risico. De arbeidsmarkt zit momenteel vol van regels. Iedereen moet compliant zijn, wil het netjes doen. Wij halen risico’s graag weg voor organisaties. Een goed voorbeeld is ons Veilig Inhuur Programma (ViP), dat de veilige inhuur van interimmers garandeert. Zo proberen we continu organisaties écht verder tebrengen.’
Comments