top of page

Van krapte naar superkrapte: wat moet je als wervende werkgever nú doen?

Wim Davidse | Hoofdredacteur ZiPmedia

Recruitment is lastig. En wordt in de toekomst alleen maar complexer. Dat wil zeggen, als je het doet zoals je het deed. Wim Davidse vertelt over wat je per direct zou moeten veranderen. ‘Verleid het schaap met 3 poten’.


De pauze in de economie – en dus op de arbeidsmarkt – duurt maar en duurt maar. Op een oprispinkje afgelopen voorjaar na groeit de economie niet of nauwelijks. Volgens HR- en flexstrateeg Wim Davidse is er daarbij iets heel bijzonders aan de hand. ‘Ondanks krimpindicatoren als minder verloop van personeel, een lager ziekteverzuimpercentage en een minder sterk groeiende werkgelegenheid hebben we te maken met een krappe arbeidsmarkt. Het zoeken van een nieuwe medewerker is op zijn zachtst gezegd ook nu niet eenvoudig. Alle data wijzen erop dat de krapte alomtegenwoordig is. Hij is overal, in alle regio’s en in alle sectoren.’


Knallen in de vangrails van de arbeidsmarkt

Het klinkt gek, maar toch mag je je als werkgever in de handen wrijven bij deze situatie, zegt Davidse. ‘Vroeger of later in 2025 komt de economie namelijk weer op gang. Zijn er meer mensen nodig. Worden het verloop van personeel en het ziekteverzuim hoger. En neemt de vergrijzing toe. Met historisch lage werkloosheidscijfers knal je als werkgever op zoek naar werknemers dan keihard in de vangrails van de arbeidsmarkt.’ Oftewel, ergens in 2025 gaan we van een krappe naar een superkrappe markt. ‘En dan denk je als werkgever toch: had ik me in die economische pauze van de afgelopen jaren maar beter voorbereid…’


‘En dan denk je als werkgever toch: had ik me in die economische pauze van de afgelopen jaren maar beter voorbereid…’

Werf een schaap met 3 poten

Want dat is het goede nieuws dat Davidse verkondigt. Je kunt je écht aanpassen aan de situatie van nu en voorbereiden op die van straks. ‘Het is hoog tijd om je als werkgever nu eens echt te verdiepen in je doelgroep. Hou alsjeblieft op met die vacatures waarin je zoekt naar het schaap met de 5 poten. Zelfs die met 4 poten zijn bijna op, durf te gaan voor 3. Dus verbreed je doelgroep, kijk naar wat je in grote lijnen nodig hebt aan kwaliteiten en potentieel.’


Ontwikkelen door training en coaching

Een schaap met 3 poten klinkt wat gemankeerd. Maar zo bedoelt Davidse het niet. ‘Belangrijk is allereerst dat je kijkt naar de juiste houding van de medewerker-in-spe. Naar de attitude. Want het is de bedoeling dat je dat schaap met 3 poten door training, coaching en begeleiding ontwikkelt tot volwaardige arbeidskracht.’ Next: dergelijke werknemers of kandidaten zien te vinden. ‘Waar zitten deze mensen, wat houdt ze bezig, wat fascineert ze, wat irriteert ze? Welke social media gebruiken ze, op welke plek kun je je verhaal het beste vertellen?’



Recruitment marketing in optima forma

Davidse maakt in de praktijk voorbeelden mee van organisaties die dit slim aanpakken. ‘Zo was er vorig jaar een technisch installatiebureau dat vastliep in de krapte. Ze konden geen installateur vinden. Het is een sterk vergrijsde doelgroep, terwijl door de energietransitie juist meer en meer van die werknemers nodig zijn. Dit bedrijf accepteerde dat ze nooit de mensen zouden vinden die ze in principe zochten. Ze gingen daarom op zoek naar mensen met interesse en aanleg voor het werk, die ze on-the-job verder zouden kunnen trainen en opleiden.’ Het installatiebureau in kwestie ontdekte dat installateurs doorgaans gek zijn op vissen en op brommers. ‘Dus zochten ze online communities op deze gebieden. Daar vertelden ze hun verhaal en trokken ze de aandacht. Recruitment marketing in optima forma.’



Verleiden steeds belangrijker

Het stappenplan dat Davidse schetst – je doelgroep in kaart brengen, weten waar ze zich bevinden, wat ze interesseert, wat ze beweegt – past haarfijn bij de dienstverlening van UP. ‘Niet pushen, maar pullen. Al voegt UP er in mijn ogen iets cruciaals aan toe: het verleiden. Daar ben ik zo blij mee, want alleen door je potentiële medewerkers te verleiden, beweeg je ze intrinsiek naar je toe en haal je ze uiteindelijk binnen. Bovendien wordt dit verleiden in de toekomst alleen nog maar belangrijker. Je moet mensen intrinsiek motiveren waarom ze bij jou moeten werken. Het is op papier zo simpel, maar wordt in de praktijk nog weinig gedaan. Onbegrijpelijk. Als die beroemde colafabrikant mensen een zonnig leven vol geluk belooft, en daarom al zo lang zo succesvol is met zijn drank, waarom gebeurt dit verleiden op de arbeidsmarkt dan zo weinig?’


‘Niet pushen, maar pullen. Al voegt UP er in mijn ogen iets cruciaals aan toe: het verleiden. Daar ben ik zo blij mee, want alleen door je potentiële medewerkers te verleiden, beweeg je ze intrinsiek naar je toe en haal je ze uiteindelijk binnen.’

Dat verleiden waar UP volgens Davidse zo terecht de markt mee verovert, beperkt zich wat hem betreft niet alleen tot recruitment. ‘Het is zinloos als je als werkgever een vlekkeloze candidate journey en een fijne onboarding biedt, maar het daar vervolgens bij laat. Als de werksfeer bij jou niet matcht met je werkgeversmerk, ben je die nieuwe medewerker zo weer kwijt. Je kijk op mensen moet kantelen. Je moet ze niet zien als lastig, als kostenpost, als niet te vertrouwen, maar als waardebron, door ze vrijheid en verantwoordelijkheid te geven. Blijf daarbij trouw aan wie je bent als werkgever en breng je unieke en authentieke merk naar de markt. Daarmee verleid je talenten die intrinsiek aangaan op je waarde en op de inhoud die je te bieden hebt. Dat brengt je betere collega’s, ze performen beter en blijven langer bij je organisatie. Het gaat in deze markt om continu verleiden.’



Recente blogposts

Alles weergeven

Comments


Commenting has been turned off.
bottom of page