top of page

Van reactief naar proactief recruitment – zorg dat je talentpool op orde is


Een vrouw met blond haar en een bril zit op een bank met een laptop op schoot, terwijl ze glimlachend aan de telefoon praat in een modern ingerichte ruimte met een grote plant op de achtergrond.

In de huidige krappe arbeidsmarkt merken steeds meer bedrijven dat traditionele, reactieve recruitment niet meer werkt. Ondanks deze krapte neemt het vertrouwen onder Nederlandse werkgevers voorzichtig toe en verwachten bedrijven de komende maanden nieuw personeel aan te nemen. Dit is goed nieuws voor recruitmentbureaus: de vraag naar talent groeit, en bureaus die hier slim op inspelen, kunnen hun positie versterken.


In dit interview geeft Esther Moelands, Partner bij UP, antwoord op belangrijke vragen over de transitie van reactief naar proactief recruitment. Hoe kunnen bureaus sneller schakelen? Wat is de rol van een goed georganiseerde database? En hoe helpt recruitment marketing automation (RMA) hierbij? Esther deelt inzichten en praktische tips.


Waarom werken veel bureaus nog reactief in plaats van proactief?


Op het moment dat er een aanvraag binnenkomt, is de pijn er al. Daardoor ben je als bureau eigenlijk altijd te laat. Dat speelt aan beide kanten. Voor bureaus is het jongleren: je hebt een kandidaat en een opdrachtgever, en je moet zorgen dat beide in balans zijn. Maar op het moment dat een opdrachtgever een aanvraag uitzet, moet deze vaak al ingevuld worden. Soms staat die aanvraag zelfs al langer open voordat deze naar een bureau wordt gestuurd. Dan loop je als bureau helemaal achter de feiten aan.


"Voor bureaus is het jongleren: je hebt een kandidaat en een opdrachtgever, en je moet zorgen dat beide in balans zijn."

Wat is de grootste uitdaging voor bureaus als het gaat om snelheid?


Snelheid is de grootste uitdaging. De druk om snel te leveren is hoog, want de corebusiness van een bureau is bemiddeling: vraag en aanbod bij elkaar brengen. En een bureau verdient pas geld als een vacature is vervuld. Alles wat je daarvoor doet, is een investering. Hoe sneller je kunt invullen, hoe sneller je rendement behaalt.


Waarom is een goed georganiseerde database zo belangrijk?


Alle bureaus hebben hier last van, daarom is het essentieel om je database, je ATS, goed op orde te hebben. Als je een goed gevulde en geordende database hebt met latente kandidaten, kun je snelheid maken en minder reactief werken. Maar veel bureaus zitten vast in een reactieve modus en besteden weinig tijd aan het op orde brengen van hun database. Dat terwijl je database je kapitaal is. Als je die slim gebruikt, kun je veel sneller plaatsen.


Hoe kan Recruitment Marketing Automation hierbij helpen?


Recruitment Marketing Automation (RMA) helpt je om je database op te bouwen, op orde te brengen en te onderhouden. Deze database is je talentpool. Dat betekent dat je database steeds wordt aangevuld en dat je contact blijft houden met kandidaten zonder dat dit je veel extra inspanning kost. Dit is een langetermijnstrategie waarmee je uiteindelijk van reactief naar proactief kunt werken. Zo kun je op het moment dat een vacature binnenkomt direct geschikte kandidaten voorstellen.


Hoe begin je met het opbouwen van een talentpool?


Je begint met het vastleggen van spelregels. Wat wil je überhaupt registreren? Welke profielen moeten in je database staan? Welke gegevens moeten minimaal worden vastgelegd? Daarna zet je campagnes op om kandidaten in je database te krijgen en registreer je de relevante gegevens op een consistente manier. Eerst de basis op orde brengen, daarna pas verder bouwen.


Wat levert dit concreet op?


Snelheid! In plaats van reactief werven heb je al geschikte kandidaten klaarstaan. Daarnaast krijg je meer inzicht in je proces en een sterkere binding met de markt. Je kunt beter inspelen op trends en je employer branding versterken, waardoor je als bureau meer top-of-mind bent bij kandidaten. Dit is geen korte termijnstrategie, maar een aanpak die op de lange termijn veel rendement oplevert.


Hoe snel kun je resultaten verwachten?


Dat hangt af van de data die je al hebt. Als je een grote database hebt, kun je binnen drie maanden rendement behalen. Maar als je nog geen of slecht geregistreerde data hebt, duurt het langer om dat op te bouwen en te valideren. Veel bureaus hebben echter al veel data verzameld, waardoor ze sneller rendement kunnen halen.


Wat is de grootste misvatting over Recruitment Marketing Automation?


De grootste misvatting is dat RMA draait om het automatisch adverteren met vacatures op verschillende kanalen of het automatisch versturen van follow-upmails na een sollicitatie. Dat is in onze ogen niet waar RMA over gaat. Voor ons draait RMA om het vinden, volgen en verleiden van latente kandidaten, het opbouwen van een waardevolle database en het versterken van employer branding. Het gaat over alle kanalen heen en maakt gebruik van diverse vormen van content, niet alleen vacatures.

“De grootste misvatting is dat RMA draait om het automatisch adverteren met vacatures.”

Voor welke bureaus is Recruitment Marketing Automation het meest waardevol?


Voor bureaus die zich richten op schaarse en inhoudelijke profielen, zoals artsen, juristen, IT'ers, financials, monteurs en engineers. Bij deze profielen kun je kandidaten verleiden met inhoudelijke content, waardoor je een sterke talentpool opbouwt. Dit werkt het beste voor gespecialiseerde bureaus.


Nog een advies tot slot?


Begin met een focus. Kies een rol of een specialisatie waarop je je richt en onderzoek hoe groot die doelgroep is. Kijk hoeveel mensen je al in je database hebt en welke gegevens je over hen hebt. Bepaal vervolgens hoe je je database kunt uitbreiden en hoe je deze kandidaten kunt verleiden en activeren. Dit proces vraagt om marketing automation software, waarmee je kandidaten op persoonsniveau kunt volgen en benaderen.

 

Commentaires


Les commentaires ont été désactivés.

Blijf UP to date!

Ontvang ontwikkelingen,
tips en cases 

Bedankt voor het aanmelden!

© 2022 UP in Business B.V.  | Privacy statement | Disclaimer | Cookies
 

Wilhelminasingel 1c
4818 AA Breda

 

+31(0)85 0805330

info@upinbusiness.nl


KvK: 73288586

  • Youtube
  • LinkedIn

UP is partner van:

adriba_logo_1.png
bottom of page